Covid -19 (Korona Vi̇rüs) Pandemi̇ Dönemi̇nde Marka Yöneti̇mi̇, İleti̇şi̇m Ve Reklam Strateji̇leri̇

Yeni Trend: 3D Sanal Tur Nedir? 3D Sanal Tur Çekimi ile Neler Yapabiliriz?
Nisan 24, 2020

Korona virüs salgınının tüm dünya ile birlikte ülkemizde de etkisini göstermeye başlamasıyla birlikte önce yeni bir sosyal yaşam tarzı hemen ardından da yeni bir iş yaşamı tarzı ile tanıştık. Bu yeni yaşam tarzı, farklı sektörlerde ve farklı ürün / hizmet gruplarında bazı zorluklarla birlikte, bir takım fırsatları da beraberinde getirdi. Şüphesiz ki şuan için bu süreçten olumsuz etkilenen sektör sayısı maalesef daha fazla.Hep birlikte deneyimlediğimiz bu yeni süreçte; markalar için planlanan yönetim, iletişim ve reklam stratejileri bu dönem bittiğinde markaların konumlanmasında kritik öneme sahip olacaktır.

Novamarka Reklam Ajansı olarak; Türkiye ve Dünyadaki gelişmeleri, deneyimleri, raporları ve yayınları inceleyip, alanımızdaki tecrübemizle bu çıktıları analiz ederek, sizler için bu süreçte faydalı olacağını düşündüğümüz bir içerik hazırlamaya çalıştık.

İletişim Stratejisini Yeniden Planlayın

Krizlerin en temel özelliği; çalışanlar, müşteriler ve tüm toplum üzerinde yarattığı belirsizlik ortamıdır. Kriz bu belirsizlik ortamından beslenir, gelişir. Belirsizliğe karşı alınacak en etkili önlem, döneme uygun olarak planlanmış doğru ve etkili bir iletişimdir. İletişim stratejisi, gündeme ve dönemin şartlarına uygun olarak yeniden yapılandırılmalıdır.

Şeffaf ve Açık Olun

Süreçle ilgili yapılan tespitlerin ve bu tespitler kapsamında alınan ve alınacak önlemlerin, aksiyon planlarının düzenli olarak doğru iletişim kanallarından aktarılması gerekmektedir. Bu paylaşımlar çalışanlara da düzenli olarak yapılarak şirket içindeki belirsizliğin önüne geçilmelidir. Özellikle evden çalışma modeline geçen şirketlerde, düzenli olarak video konferanslarla ekibin bir araya gelmesi, bilgilendirilmesi ve işle ilgili aksiyonların desteklenmesi, hem ekibin motivasyonunu artırması hem de belirsizlik ortamının önüne geçilmesi açısından önem arz etmektedir. Özellikle sosyal medyadan büyük kitlelere kolaylıkla ulaşılabildiği günümüzde, çalışanlarınızın da müşterinize giden iletişimin bir parçası olduğunu unutmayınız. Bu dönemde yerleşecek algı, gerçeğin kendisinden daha kalıcıdır.

İşimizin Başındayız Mesajını Net Bir Şekilde Verin

Bu tür belirsizlik dönemlerinde çalışanlarınız ve müşterileriniz güvene ihtiyaç duymaktadır. Çalışanlarınız için bu ortam; işini kaybetme, maaş kesintisi gibi endişeleri, müşterileriniz için ise aldıkları ürün ve hizmetten dolayı mağduriyet yaşayabilecekleri endişelerini doğurmaktadır. Örneğin; inşaat sektörü için başlanılan bir projenin taahhüt edilen teslim tarihine uyup uymayacağı bilgisi markanın müşterileri için ilk akla gelen sorudur. Bu süreçte öncelikle, yukarıda da belirttiğimiz gibi şeffaf ve açık olmak gerekmektedir. Doğru iletişim kanallarından, doğru bir iletişim diliyle işinizin başında olduğunuzu net bir şekilde vurgulayın. Bunu mümkünse bizzat, değilse şirketinizin en üst kadrolarıyla dile getirin.

Çalışan bağlılığınızı artırmak istiyorsanız bu dönem size kaçırılmaz bir fırsat sunuyor. Normal bir süreçte şirket organizasyonları ve ödüllendirme sistemleriyle sağlayamayacağınız bağlılığı, bu dönemde çalışanlarınızın yanında sağlam bir şekilde yer alarak sağlayabilirsiniz. Unutmayın, bu süreci onların desteği ve emeğiyle aşabilirsiniz.

Hassas ve Duyarlı Davranın

Krizi fırsata çeviren marka imajı algısı oluşturacak aksiyonlardan kaçının. Yaşanan süreçle birebir ilgili bir sektörde değilseniz ( örneğin dezenfeksiyon, temizlik ürünleri, gıda vb. ) satışa yönelik alınan kararlarda aceleci değil, temkinli davranın. Kar odaklı yaklaşım sergileyen markalar yerine bu dönemde “kötü gün dostu olan” markalar, orta ve uzun vadede bu sürecin kazananları olacaktır.

Hedef Kitleniz Artık Toplumun Tamamı

Unutmayın ki bu tür süreçler, toplumun normal bir döneme göre çok daha dikkatli, duyarlı ve hassas olduğu dönemlerdir. Satışa yönelik reklamlar yerine sosyal sorumluluk projelerine destek vermeniz, döneme uygun olarak oluşturduğunuz içerikler satış reklamlarınızdan çok daha etkili olacaktır. Bu stratejiyi uygularken abartıya kaçmadan dengeli bir dil izlemek de önem arz etmektedir. Bu tür dönemlerde yarattığınız iletişim stratejisinin hedefi artık sadece hedef kitleniz değil, toplumun tamamıdır.

Yeni İş Birliktelikleri Geliştirin

Sadece ekibiniz ve reklam ajansınızla değil, müşterileriniz, çözüm ortaklarınız ve hatta rakiplerinizle de görüşün. Ortak sorunlarınıza, ortak çözüm ve projeler üretmek için şimdi doğru zaman!

Artık Dijital Daha Güçlü

Son yıllarda artan bir ivmeyle öne çıkan dijital iletişim stratejileri, insanların evlerinde olduğu bu dönemde çok daha ön planda kendisine yer bulmaktadır. Özellikle sosyal medya, bu dönemde insanların gerek vakit geçirip sosyalleşmek gerekse gündemi takip etmek amacıyla en çok vakit ayırdıkları mecraların başında gelmektedir.

Dolayısıyla içinde bulunduğumuz bu dönem, dijital mecralardaki reklam ve iletişim stratejileri için de yeni planlamaları yapmayı, yeni bir dil geliştirmeyi kaçınılmaz kılmaktadır.

Bir Sonraki Krizin Ne Olacağını Bilemeyebiliriz Ancak Buna Hazırlıklı Olabiliriz

Bir marka için vazgeçilmez iletişim kanallarının başında artık sosyal medya geliyor. Yaşadığımız bu süreçte sosyal medyasını aktif ve profesyonel olarak kullanan markalar ayırt ediliyor, öne çıkıyor ve fark yaratıyor. Henüz bu dönüşüme markanız için başlamadıysanız profesyonel bir danışman veya ajanstan destek alarak, daha fazla  vakit kaybetmeden markanızı bu sürece adapte edin. Sosyal medya hesaplarınızı, web sitenizi, mailing sisteminizi oluşturun, yenileyin veya geliştirin. Bir sonraki krizin ne olacağını bilemeyebiliriz, ancak buna hazırlıklı olabiliriz.

“Biz”

Sosyal medyada daha çok etkileşim almak amacıyla endişe yaratabilecek paylaşımlar yapmaktan uzak durun. “Biz” olgusunu öne çıkartarak, markanızı ve sunduğunuz ürün/hizmeti gündeme uygun yorumlayıp yaratıcı içerikler oluşturun.

Reklamlar Kesilebilir, Ancak İletişim Kesilemez!

Bu süreçte en çok sorulan soruların başında reklam stratejileri gelmektedir. Öncelikle bu dönem öncesi kararlaştırdığınız reklam planlamanızı iptal edip, yeni bir planlama yaparak işe başlayabilirsiniz. Hizmet verdiğiniz sektör, sunduğunuz ürün ve hizmet, bütçe planlamanız gibi farklı değişkenlere bağlı olmak kaydıyla reklam bütçenizi tamamen de kesebilirsiniz ancak iletişiminizi kesemezsiniz. Müşterilerinizin ve potansiyel müşterilerinizin yukarıda sıraladığımız gerekçelerden ötürü bu süreçte sizden haber alması gerekmektedir.

Reklam Bütçemizi Nasıl Planlamalıyız?

Bu sorunun cevabı yukarıda belirttiğimiz gibi sektör,  sunduğunuz ürün ve hizmet, bütçe planlamanız gibi farklı değişkenlere göre marka özelinde ayrıca değerlendirilmelidir. Ancak genel bir fikir vermesi açısından, temel reklam mecralarıyla ilgili kısa bilgilendirmeleri şu şekilde sıralayabiliriz;

Sosyal Medya Reklamları: Gündeme uygun bir ürün veya hizmet satışı yapmıyorsanız ( dezenfeksiyon, temizlik ürünü, gıda vb. ) direkt satış amaçlı reklamlar ile sosyal medyada müşterilerinizin karşısına çıkmayın. Bu satışlarınıza faydadan daha çok marka algınıza ve dolayısıyla satışlarınıza zarar getirecektir. Marka veya ürününüzü gündeme uygun yorumlayarak oluşturacağınız bir içeriği etkileşim reklamı ile sosyal medyada kullanabilirsiniz. İnşaat sektöründeki bir firmanın; vade, faiz oranı avantajlarıyla lead reklamı çıkması yerine, #evdekal mesajıyla örnek dairesini 3D Sanal Tur ile gezdirmesini, etkileşim reklamı olarak müşterilerine sunması örnek olarak verilebilir.

Google Reklamları

Ürün veya hizmetinizle ilgili, sosyal medyada bu süreçte endişeli ve ilgisiz bir kitlenin önüne çıkmanız markanıza tepki yaratabilir. Bunun yerine ürün veya hizmetinizi bulmak isteyen kitleye ulaşmaya çalışmanızda fayda vardır. Müşterilerinizin istemediği bir zamanda satış hedefiyle karşısına çıkmayın. Ancak o aradığından orada olun.  Google arama ağı ve remarketing reklamları bu durumda doğru tercih olacaktır.

Gazete / Dergi Reklamları

Bilgilendirme ve iletişim amacıyla haber ilan ve röportaj kullanımı planlanabilir.

Açık Hava Reklamları

Evde kaldığımız bu süreçte değerlendirecek alternatifler arasında önlerde olduğunu söyleyemeyiz. İçinde bulunduğumuz karantina süreci bittiğinde insanların dışarıda olacağı unutulmamalıdır. Bu döneme hazırlık için açık hava bütçe ve mecra planlamasının yapılmaya başlanmasında fayda vardır.

TV Reklamları

Dijital mecralar ile birlikte değerlendirilebilecek mecraların başında gelmektedir. Bütçe planlamanıza uygun olması durumunda özellikle haber içerikli tematik kanallar bu süreçte değerlendirilebilir. Tabi ki doğru içerik ve iletişim ile.

Bu süreci, hep birlikte çalışarak ve birbirimize destek olarak aşacağız. Aştığımızda ise bizi yeni bir dünya bekliyor olacak. Gerek bu süreçte gerekse bu yeni dünya düzeninde Novamarka Reklam Ajansı olarak bizler, sizlerin yanınızda olmaya devam edeceğiz.

Sağlığın için #evdekal ve emin ol #birliktebaşaracağız