Podcast Yayınları Hakkında Her Şey

Sektöre Göre Profesyonel Sosyal Medya Yönetimi Nasıl Yapılır?
Ağustos 19, 2020
3D Sanal Tur Çekimi Hangi Sektörler İçin Avantajlıdır?
Eylül 22, 2020

Sosyal medya platformları arasında bir süredir yükselişe geçen ve her gün yerini biraz daha sağlamlaştıran Podcast, her an önemli reklam mecralarından biri olarak da karşımıza çıkabilir. Veriler, kullanıcıların 5’te 4’ünün Podcast yayınlarını sonuna kadar dinlediğini gösteriyor. Yani kullanıcıların Podcast yayınlarına karşı dikkati yüksek ve algısı açıkken yayınlar markanız için doğru bir iletişim ve reklam aracı olabilir.

Peki popülerliği her geçen gün biraz daha artan Podcast yayınları nasıl yapılıyor? Spotify’da nasıl yayınlanıyor? Podcast hakkında her şey blog yazımızda.

Podcast Nedir

Podcast, sözcük anlamı olarak iPod ve broadcast sözcüklerinin birleştirilmesi ile oluşturulmuştur. Pod, küçük kapsül, cast ise yayın anlamını temsil etmektedir. 2000’li yıllarda iPod sözcüğünden ilham alınarak oluşturulan bir isim olsa da şuan sadece iPod için kullanılmamaktadır.

Podcast’in amacı kişilerin kendi dinletilerini yayınlayabilmeleri ve amatör radyo programlarının kendi kanallarını kullanabilmeleridir. Ancak yaygınlaşması ile birlikte bireysel kullanımlardan çıkarak kurumlar için de eğitici yayınlar yapabildikleri bir mecra haline geldi. Uzaktan eğitimde dahi kullanılabilmektedir.

Podcast yayınları solo veya iki kişi ile yapılabilmektedir. Söyleşiler ve röportaj gibi konseptler de Podcast yayınlarının içerikleri olabilmektedir.

Podcast yayınlarını herhangi bir zamanda ve tekrar tekrar dinleyebilmeniz takipçi olarak en büyük avantajlardan biri. İnternete bağlanan bir cihaz üzerinden kolay yayın yapabilme ve yeni bölümler ile bir seri haline getirebilme imkanı ise yayıncılar için Podcast’i cazip kılan özelliklerin başında geliyor.

Podcast Yayıncılığına Nereden Başlamak Gerekir

Podcast yayına başlamak için öncelikle yayınınız için akılda kalıcı bir isim belirlemelisiniz. Bu isim marka adınız olabilir. Eğer bireysel bir yayın açacaksanız konseptiniz ile uyumlu bir isim bulmalısınız. Podcast yayın isimlerinde diğer mecraların aksine kısa değil uzun isimler tercih ediliyor. Tabii, yayın konseptinizle uyumlu bir isim seçerek akılda kalıcılığı da güçlendirmelisiniz. Yayınınızın adını ve konseptini belirledikten sonra bölümlerinize ne ad vereceğinizi, yayın sürenizin ne uzunlukta olacağını ve bölümlerinizi ne kadar sıklıkta yayınlayacağınızı belirlemelisiniz.

Peki ideal rakamlar neler?

  • Podcastlerinizi 12-13 bölümden oluşan sezonlara bölüp, 13 bölümün ardından yeni bir tema ile 2. sezona geçebilirsiniz.
  • Yayın uzunluğu dinleyiciniz ile kurduğunuz iletişime göre değişebilir. En az 20 en fazla 45 dakika olması idealdir. En uygun süre ise 30 dakika olarak görülmektedir.
  • Mümkünse haftalık olarak yayın yapmak en ideal yayın sıklığıdır.

Podcast Yayını İçin Gerekli Ekipmanlar Neler?

Eğer mikrofon ve internete bağlanabileceğiniz bir bilgisayarınız varsa gerekli ekipmanlara sahipsiniz demektir. Mikrofon tercihinizi yaka mikrofonu veya USB mikrofondan yana kullanabilirsiniz.

Podcast Bölümleri Nasıl Yayınlanır?

Bölümünüz hazırsa geriye sadece yüklemek kaldı demektir. Bunun için öncelikle Podcast’lerinizi bir hosting servisine yerleştirmeniz ve RSS linki almanız gerekmektedir. Bunun için hosting hizmeti alabilir veya podcastlerinizi bir web sitesine yükeleyebilirsiniz. Sonraki aşama olarak RSS linki ile iTunes, Spotify, Stitcher Google Podcast, Pandora Podcast gibi servislere podcastinizi kaydettirebiliyorsunuz. Burada hosting hizmeti seçerken dikkat etmeniz gereken en önemli noktalardan biri Spotify partnerliğinin olup olmadığıdır. Spotify partnerliği varsa bir kere kayıt olduktan sonra yayınlarınız otomatik olarak Spotify’a yüklenecektir.

Podcast yayıncılığı için gerekli aşamalar ve ekipmanlar bu şekildedir. Podcast, markanızın, hedef kitlesi ile iletişimini güçlendirebileceği önemli bir mecradır. Eğer sektörünüz ile ilgili söyleyecek yeni bir sözünüz ve düzenli yayın yapacak bir programınız varsa Podcast’te yerini erkenden alanlar arasında olmak sizi bir adım daha ileriye taşıyacaktır.